De 18e eeuw is de eeuw van de dunne stelen. Ook de koppen worden dunwandiger en anders van vorm, waardoor versieringsthema's zich aanpassen. Zeker in de eerste helft van de 18e eeuw werkt
iedereen toe naar verfijning. Versieringen worden gedetailleerder en realistischer. Omdat het Goudse pijpenmakersgilde weinig ruimte biedt aan extra reclame op de pijp, los van het stempel van de
pijpenmaker, wordt het rolstempel met tekst voor de steel bedacht. Op de meeste pijpen werd meestal al een zwaartepuntreliëf gezet in de vorm van wat raderingen, daaromheen kon nu met een
rolstempel tekst worden gezet. Dit nam weinig ruimte in en verzekerde de pijpenmaker naast het merk (dat overdraagbaar was) van enige naamsbekendheid. De meest gebruikte combinatie is een band
met de naam van de pijpenmaker in combinatie met de tekst 'IN GOUDA'. Omdat de stelen van de pijpen steeds dunner werden, werd de naam van de pijpmakers dikwijls afgekort of onvolledig op de
steel gestempeld. Reclameteksten komen ook voor, in de vorm van een enkel woord. Don Duco vermeldt in 1987 al 'SAS VAN GENT', maar ook 'HARLINGEN' en 'SCHEEPJES' (bij het merk scheepje) zijn inmiddels bekend.