Voor ovaalvormige pijpen breekt een nieuwe periode aan. Vanaf 1800 beginnen pijpenmakers de koppen wat meer inhoud te geven, zonder de grootte van de kop veel aan te passen. Zo wordt de pijpenkop wat breder, terwijl de onderzijde nog net zo toegeknepen in de steel over gaat. De pijpenkop gaat er zo boller uitzien en als je de kleipijp als geheel bekijkt, lijkt de kop wat te groot en te zwaar te worden voor het model. Vandaar dat Don Duco met de term 'overbelast' komt voor deze pijpen. Eerst is er ook nog een periode van tijdelijke retro vormgeving, waarbij vroeg 19e eeuwse pijpenkoppen de vorm van midden 18e eeuwse pijpenkoppen meekrijgen. Het verschil is alleen zichtbaar in details. Naast deze ontwikkeling van de kop ontstaat het op de steel ook een voor determinatie handige toevoeging. Vlak achter de kop wordt een paar centimeter gegraveerd met een kruislings patroon van fijne lijnen. Dit komt tijden het productieproces het intact blijven van de pijpensteel ten goede.
Uit de eerste kwart van de 19e eeuw komen deze 'overbelast' ovaalvormige pijpenkoppen. Ze zaten in een stort van Willem Begeer. Er is ook al sprake van volume toename, de pijpenkoppen zijn 5,5 cm hoog. Alle modellen zijn gemerkt met vos op zijn gat. Op de stelen zijn ook de nieuwe ribbels zichtbaar, net achter de pijpenkop.
Uit de tweede kwart van de 19e eeuw komen deze 'overbelast' ovaalvormige pijpenkoppen. Ze zaten in een stort van Willem Begeer. Soms is de vorm iets boller geworden ten opzichte van de pijpen uit de eerste kwart van de 19e eeuw. Deze modellen zijn waarschijnlijk toegevoegd, terwijl de andere vormen nog in omloop waren en alleen een nieuw merk hebben meegekregen. De pijpenkoppen zijn gemiddeld 5 cm hoog. De eerste pijp is gemerkt met 53 gekroond, de rest met B gekroond.
Een viertal ovaalvormige pijpenkoppen met vroeg 19e eeuwse kenmerken. De koppen zijn iets boller dan hun 18e eeuwse voorgangers, maar de kop zit nog stevig op de steel aangesloten. Later in de 19e eeuw zal de kop tegen de steel aan meer worden samengeknepen. Wapenschilden zijn nog geplaatst in hun meest algemene vorm en de S wordt nog bijgeplaatst. Een trend waaraan sommige pijpen voldoen is de schuin afgesneden hiel.