19e eeuwse kromkop modellen


In de 19e eeuw blijft de kromkop model pijp gewoon in het modellenbestand. het model neemt zelfs in belang toe en zal in de tweede helft van de 19e eeuw in meerdere vormvarianten worden aangeboden. De modernere varianten hebben vaak geen hiel meer, maar een spoor. Het merk wordt eventueel op de kop gestempeld, naar de steel toe. Aan het einde van de 19e eeuw is een tekst op de steel of een sticker op de steel het nieuwe alternatief voor een merk. Omdat het kromkop model pijp in het Britse rijk eerder het standaard type pijp was zijn de pijpen in Nederland vaak gemaakt voor de export naar Engeland en de British Commonwealth.


Kleiner model kromkop uit een stort van Willem Begeer, eerste kwart 19e eeuw. De pijpen zijn gemerkt met de tapkraan gekroond. De kleinere uitvoering als standaard onderdeel van het assortiment maakt deel uit van het begin van de toename van het aantal verschillende modellen kleipijp dat per pijpenmaker in de 19e eeuw zal worden aangeboden. Opvallend detail is dat bij de eerste twee pijpenkoppen de bovenkant wat schuin op de as is gebotterd. De hoogste kant van de opening zit naar de steel toe.

Kleiner model kromkop (ook 35 mm) uit een stort van Willem Begeer, tweede kwart 19e eeuw. De pijpen zijn gemerkt met de B gekroond. Wat opvalt ten opzichte van het model uit de eerste kwart van de 19e eeuw is dat er al wat minder wordt vastgehouden aan de traditionele vormgeving. De kromkop is een kruising tussen een traditionele kromkop en het buikgemerkte spoormodel. Deze 'nieuwe' vormgeving blijft door de 19e eeuw heen bestaan.

Verschillende modellen kromkop uit een stort van Willem Begeer, tweede kwart 19e eeuw. De pijpen zijn gemerkt met de B gekroond. De modellen verschillen in vorm en grootte.

Kleine fantasie-kromkop uit een stort van Goedewaagen uit de periode 1899-1909.

Een variatie aan kromkoppen en kromkopjes uit de 19e eeuw, afkomstig van één locatie in Gouda. Merken bij deze pijpenkoppen zijn krijgsman, L gekroond, molen, melkmeid51 gekroond en 94 gekroond. De hoogte van deze koppen is gemiddeld 27 a 28 mm.

Rode kromkop model pijpenkop met spoor uit de laatste kwart van de 19e eeuw. Naar de roker toe staat het merk molen gestempeld.

Kromkop model pijpenkop uit de laatste kwart van de 19e eeuw. Op de overgang naar de steel zijn letters aangebracht. De letter op de linkerkant is helaas niet leesbaar door een productiefout, op de rechterzijde staat een T.

Kromkop model pijpenkop uit de laatste kwart van de 19e eeuw. De pijpenkop heeft een spoor en de bovenkant van de ketel is niet gebotterd, maar recht afgesneden. Dit is een kenmerk van pijpen die bestemd waren voor de export naar Engeland. Naar de steel toe staan de letters ID op de kop. De letters ID en TD komen regelmatig voor op pijpen die voor de Engelse markt waren bestemd en representeren de initialen van twee grote Engelse pijpenfabrikanten.

Opvallend aan deze rondbodem model pijpenkop is dat de vormgeving gelijk is aan die van een kromkop model pijpenkop uit dezelfde periode (1875-1900). Ook de hoek die de kop maakt ten opzichte van de steel is gelijk. Alleen de hiel of spoor ontbreekt, wat deze pijp een rondbodem model maakt.

Verschillende vormen kromkoppen uit de 19e eeuw.